A więc:
|
Twórczosc Ryszarda Kaczmarka stanowi interesujacy
przyklad ewolucji wspólczesnej polskiej tkaniny artystycznej.
Jego gobeliny to kompozycje przedstawiajace, w których
watek tematyczny jest równie istotny, jak sprawy formy
i koloru.
Zródlem emocjonalnych doznan oraz intelektualnych
i artystycznych dociekan artysty jest czlowiek,
humanistyczny aspekt jego twórczosci jest wyraznie
widoczny.
Charakterystyczne dla twórczosci Kaczmarka jest
operowanie technika majaca swoje dalekie zródla
w pointylizmie francuskich impresjonistów. Plaszczyzne
gobelinów wypelniaja róznej wielkosci i zróznicowane
w formie plamy barwne, artysta swiadomie nie dba o ich
jakakolwiek stala forme, dlatego nie ma dwóch jednakowych
plam. Ulozone sa wedlug stopnia nasilenia elementu
narracyjnego. Temat jego gobelinów staje sie czytelny gdy
obserwator dokladnie i wnikliwie je oglada. Jednoczesnie
gdy zechcemy przyjrzec sie osobno poszczególnym formom
uruchomi sie nasza wyobraznia. Zostana one
zinterpretowane w rózny sposób, w zaleznosci od
kompetencji i wrazliwosci odbiorcy. Stosujac te technike
budowy kompozycji, lódzki artysta uzyskal efekt rozedrgania
i pulsowania powierzchni.
W tkaninach powstalych w latach 1978-1990, harmonie
barwna osiaga dzieki ich opozycyjnemu zestawieniu,
posluguje sie ostro nawet brutalnie skontrastowanym
kolorem czerwienia i zielenia, zólcia i blekitem. Barwy sa
intensywne, zywe i swieze o ogromnej sile wyrazu. Kolorem
niezaleznym od naturalnego wyraza doznania, sugeruje
spiecia emocjonalne. W pracach tych widoczne sa wplywy
Witkacego.
W procesie przemian jakim podlega jego twórczosc nalezy
wyodrebnic jeszcze dwa cykle - pierwszy zainspirowany
fotografia, w którym artysta koncentruje sie na problemie
swiatla i drugi pt. „Wieczerza polska", dowód fascynacji
twórcy sztuka renesansowa.
Wprawdzie Kaczmarek w swoich pracach kontynuuje ogólnie
znana linie tkanego obrazu, malarsko traktuje plaszczyzne gobelinu. Komponuje tkaniny scienne, tradycyjnie prostokatne przeznaczone do powieszenia na scianie, a wiec dwuwymiarowe. Historycznie tkanina ta wyrasta z tradycji europejskiego gobelinu. W przeciwienstwie jednak do dawnych tkanin artysta realizuje temat wspólczesnymi srodkami wyrazu, podchodzac do tradycji w sposób twórczy i odkrywczy.
Dziela tkackie Ryszarda Kaczmarka tworzone od dwudziestu pieciu lat posiadaja walory cennej odrebnosci, artysta konsekwentnie rozwija walory plastyczne swoich prac zawsze wyrózniajace sie wyczuciem duzych plaszczyzn, dobrym rysunkiem i ciekawa kolorystyka. Znalazl droge, która w jego wypowiadaniu siebie pogodzila wspólczesnosc z tradycja.
Monika Czerniejewska
Udzial w wystawach:
- 1978 - Wystawa absolwentów PWSSP gobelin, rzezba
- 1979 - Wystawa Sztuka Mlodych Lódz
- 1981 - 2 Ogólnopolski Biennale Tkaniny gobelin, Lódz
- 1981 - Indywidualna wystawa malarstwa, BWA-Skierniewice
- 1984 - Wystawa Sztuki Sakralnej gobelin, Warszawa
- 1985 - Indywidualna wystawa gobelin, BWA-Skierniewice
- 1985 - Indywidualna wystawa gobelin, Lódz KMPiK
- 1985 - Wspólczesna tkanina Unikatowa, Berlin
1985 - Inter Art. 85 gobelin, Poznan
- 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu Galeria Koszyki Warszawa
- 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu Ars Polonia-Warszawa
- 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu Nurmberg Niemcy
- 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu KMPiK Lódz
1987 - Indywidualna wystawa gobelinu Perth-Australia
1988 - ART. EXPO Sydney-Australia
- 1988 - Indywidualna wystawa gobelinu-Melbourne-Australia
- 1988 - Lódzcy Mlodzi Twórcy-Nowa Sól
- 1988 - Tendencje i kierunki w tkaninieZamek Ksiaz-Walbrzych
- 1990 - Indywidualna wystawa gobelinu-Lódzki Osrodek Sztuki Lódz
- 1996 - Czlowiek w sztuce-Warszawski Osrodek Kultury-Warszawa
- 1997 - Lódzki Salon Jesienny-Gobelin-Lódz
- 2000 - Lódzki Salon Jesienny-Gobelin-Lódz
- 2001 - 8 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej-Lódz 01
|