Ryszard "rycho" Kaczmarek

A więc:

Twórczosc Ryszarda Kaczmarka stanowi interesujacy przyklad ewolucji wspólczesnej polskiej tkaniny artystycznej. Jego gobeliny to kompozycje przedstawiajace, w których watek tematyczny jest równie istotny, jak sprawy formy i koloru.
Zródlem emocjonalnych doznan oraz intelektualnych i artystycznych dociekan artysty jest czlowiek, humanistyczny aspekt jego twórczosci jest wyraznie widoczny.
Charakterystyczne dla twórczosci Kaczmarka jest operowanie technika majaca swoje dalekie zródla w pointylizmie francuskich impresjonistów. Plaszczyzne gobelinów wypelniaja róznej wielkosci i zróznicowane w formie plamy barwne, artysta swiadomie nie dba o ich jakakolwiek stala forme, dlatego nie ma dwóch jednakowych plam. Ulozone sa wedlug stopnia nasilenia elementu narracyjnego. Temat jego gobelinów staje sie czytelny gdy obserwator dokladnie i wnikliwie je oglada. Jednoczesnie gdy zechcemy przyjrzec sie osobno poszczególnym formom uruchomi sie nasza wyobraznia. Zostana one zinterpretowane w rózny sposób, w zaleznosci od kompetencji i wrazliwosci odbiorcy. Stosujac te technike budowy kompozycji, lódzki artysta uzyskal efekt rozedrgania i pulsowania powierzchni.
W tkaninach powstalych w latach 1978-1990, harmonie barwna osiaga dzieki ich opozycyjnemu zestawieniu, posluguje sie ostro nawet brutalnie skontrastowanym kolorem czerwienia i zielenia, zólcia i blekitem. Barwy sa intensywne, zywe i swieze o ogromnej sile wyrazu. Kolorem niezaleznym od naturalnego wyraza doznania, sugeruje spiecia emocjonalne. W pracach tych widoczne sa wplywy Witkacego.
W procesie przemian jakim podlega jego twórczosc nalezy wyodrebnic jeszcze dwa cykle - pierwszy zainspirowany fotografia, w którym artysta koncentruje sie na problemie swiatla i drugi pt. „Wieczerza polska", dowód fascynacji twórcy sztuka renesansowa.
Wprawdzie Kaczmarek w swoich pracach kontynuuje ogólnie znana linie tkanego obrazu, malarsko traktuje plaszczyzne gobelinu. Komponuje tkaniny scienne, tradycyjnie prostokatne przeznaczone do powieszenia na scianie, a wiec dwuwymiarowe. Historycznie tkanina ta wyrasta z tradycji europejskiego gobelinu. W przeciwienstwie jednak do dawnych tkanin artysta realizuje temat wspólczesnymi srodkami wyrazu, podchodzac do tradycji w sposób twórczy i odkrywczy. Dziela tkackie Ryszarda Kaczmarka tworzone od dwudziestu pieciu lat posiadaja walory cennej odrebnosci, artysta konsekwentnie rozwija walory plastyczne swoich prac zawsze wyrózniajace sie wyczuciem duzych plaszczyzn, dobrym rysunkiem i ciekawa kolorystyka. Znalazl droge, która w jego wypowiadaniu siebie pogodzila wspólczesnosc z tradycja.

Monika Czerniejewska

Udzial w wystawach:

  • 1978 - Wystawa absolwentów PWSSP gobelin, rzezba
  • 1979 - Wystawa Sztuka Mlodych Lódz
  • 1981 - 2 Ogólnopolski Biennale Tkaniny gobelin, Lódz
  • 1981 - Indywidualna wystawa malarstwa, BWA-Skierniewice
  • 1984 - Wystawa Sztuki Sakralnej gobelin, Warszawa
  • 1985 - Indywidualna wystawa gobelin, BWA-Skierniewice
  • 1985 - Indywidualna wystawa gobelin, Lódz KMPiK
  • 1985 - Wspólczesna tkanina Unikatowa, Berlin 1985 - Inter Art. 85 gobelin, Poznan
  • 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu Galeria Koszyki Warszawa
  • 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu Ars Polonia-Warszawa
  • 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu Nurmberg Niemcy
  • 1986 - Indywidualna wystawa gobelinu KMPiK Lódz 1987 - Indywidualna wystawa gobelinu Perth-Australia 1988 - ART. EXPO Sydney-Australia
  • 1988 - Indywidualna wystawa gobelinu-Melbourne-Australia
  • 1988 - Lódzcy Mlodzi Twórcy-Nowa Sól
  • 1988 - Tendencje i kierunki w tkaninieZamek Ksiaz-Walbrzych
  • 1990 - Indywidualna wystawa gobelinu-Lódzki Osrodek Sztuki Lódz
  • 1996 - Czlowiek w sztuce-Warszawski Osrodek Kultury-Warszawa
  • 1997 - Lódzki Salon Jesienny-Gobelin-Lódz
  • 2000 - Lódzki Salon Jesienny-Gobelin-Lódz
  • 2001 - 8 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej-Lódz 01
site by mx